8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Sayfa 124-125-126-128 Cevapları Dersdestek Yayıncılık
8. Sınıf İnkılap Tarihi Dersdestek Yayıncılık Kitabı Eğitim ve Kültür Alanında İnkılâp Cevapları Sayfa 123, 124, 125, 126, 127, 128
Eğitim ve Kültür Alanında İnkılâp Cevapları
8. Sınıf İnkılap Tarihi Dersdestek Yayıncılık Kitabı Sayfa 124
Soru : Sizden millet mektepleri için bir logo hazırlamanız istenseydi nasıl bir logo hazırlardınız? Logonuzu defterinize çiziniz.
Cevap :
8. Sınıf İnkılap Tarihi Dersdestek Yayıncılık Kitabı Sayfa 125 Cevapları
Soru : Mustafa Kemal’in tarihe olan tutkusu ve bu alandaki gayretleri ile ilgili duygu ve düşünceleriniz nelerdir?
Kısa Cevap : “Mustafa Kemal’in tarihe olan tutkusu ve bu alandaki gayretleri ile ilgili duygu ve düşünceleriniz nelerdir?”
Uzun Cevap :
Atatürk’ ün Tarihle İlgili Sözlerinden Bazıları;
- Tarih yazmak, tarih yapmak kadar mühimdir. Yazan yapana sadık kalmazsa değişmeyen hakikat, insanlığı şaşırtacak bir mahiyet alır.
- Tarih, bir milletin kanını, hakkını, varlığını hiçbir zaman inkar etmez.
- İnsan tarihin mânasını ancak olgun bir yaşa eriştikten sonra anlıyor. Ve tarih ancak bu yaştan sonra yazılabilir. Çok arzu ederdim ki bir kaç arkadaşla beraber hayatımızdan geri kalan zamanı tarih yazmakla geçirelim!
- Tarihi yapan akıl, mantık, muhakeme değil, belki bunlardan ziyade duygulardır. 1923 (Atatürk’ün S.D. II, S. 116)
- Tarih ne güzel aynadır. İnsanlar, özellikle ahlâkta gelişmemiş kavimler, en büyük kutsal kavramlar karşısında bile hasis duygulara tâbi olmaktan nefislerini men edemiyor. Tarihin sinesine geçen büyük hâdiselerde, bu hâdiseler içinde âmil ve fâil olanların hal, hareket ve muameleleri onların ahlâk seviyelerini ne açık gösterir. 1915 (Mustafa Kemal, Anafartalar M.A.T. Yay: Uluğ İğdemir, S. 27)
- Tarihte şanlar, şöhretler kazanmış pek çok insanlar millî noktadan fazilete sahip değildir. Meselâ hakikaten askerî kudret sahibi olan, Moskova’ya kadar giden, yangınlar harabeler üstünden Fransız ordusunu sürükleyip eriten Napolyon’u düşünürüz. Onun hareketleri Fransız milletinin hakiki ve millî menfaatlerine değil, kendi cihangirane emellerini tatmin içindi. Bunu tatmin için Fransa’nın milyonlarca seçkin evlâdını eritti ve nihayet hepinizin bildiğiniz âkıbete uğradı. Bizim Osmanlı tarihindeki en büyük ve şanlı görülen hareketleri de aynı noktadan tetkik, aynı mahiyette mukayese etmek mümkündür. 1923 (Atatürk’ün S.D. II, S. 161-162)
- Ankara ve İstanbul şehirlerinden birine “Atatürk”adı verilmesi için bir kanun teklifinin hazırlığı üzerine verdiği cevap: Bir adın tarihte kalması ve ağızlarda söylenmesi için, şehirlerin temellerine sığınmak şart değildir. Tarih zorlanmayı sevmeyen nazlı bir peridir. Fikirleri tercih eder. (Falih Rıfkı Atay, Babanız Atatürk, S. 135)
- Büyük devletler kuran ecdadımız büyük ve şümullü medeniyetlere de sahip olmuştur. Bunu aramak, tetkik etmek, Türklüğe ve cihana bildirmek bizler için bir borçtur. (Afetinan, Atatürk Hakkında H.B., S. 297)
- Türk çocuğu ecdadını tanıdıkça daha büyük işler yapmak için kendinde kuvvet bulacaktır. (Afetinan, Atatürk Hakkında H. B., S. 297)
- Türkleri bütün dünyaya geri bir millet olarak tanıtan görüş bizim de içimize girmiştir. Dörtyüz çadırlık bedevî bir kabileden bir imparatorluk ve millet tarihini başlatmak suretiyle imparatorluk zamanında Türklerin görüşü de bu merkezdeydi. Evvelâ millete, tarihini, asîl bir millete mensup bulunduğunu, bütün medeniyetlerin anası olan ileri bir milletin çocukları olduğunu öğretmeliyiz. 1930 (Ahmet Hamdi Başar, Atatürkle 3 ay, S. 122)
- Eğer bir millet büyükse kendisini tanımakla daha büyük olur. (Hikmet Bayur, T.D.K., Türk Dili, Belleten, No: 33, 1938, S.16)
- Türk çocuklarında kabiliyet her milletinkinden üstündür. Türk kabiliyet ve kudretinin tarihteki başarıları meydana çıktıkça, büsbütün Türk çocukları kendileri için lâzım gelen hamle kaynağını o tarihte bulabileceklerdir. Bu tarihten Türk çocukları bağımsızlık fikrini kazanacaklar, o büyük başarıları düşünecekler, harikalar yaratan adamları öğrenecekler, kendilerinin aynı kandan olduklarını düşünecekler ve bu kabiliyetle kimseye boyun eğmeyeceklerdir. (Şemsettin Günaltay, 1951 Olağanüstü Türk Dili Kurultayı, S. 33)
8. Sınıf İnkılap Tarihi Dersdestek Yayıncılık Kitabı Sayfa 126 Cevapları
Soru : Atatürk’ün dil alanında yaptığı çalışmaların millî kimliğimizin güçlenmesine katkıları neler olmuştur?
Kısa Cevap : “Atatürk’ün dil alanında yaptığı çalışmaların millî kimliğimizin güçlenmesine katkıları neler olmuştur?”
Uzun Cevap :
Mustafa Kemal Atatürk, Türk dilinin gelişmesi için yapığı çalışmalar;
- Yeni Türk Alfabesinin ortaya çıkarılması
- eni Türk Alfabesinin kullanıma başlanması
- Türk Dil Kurumu’nun kurulması
- Harf İnkılabı yapılması
Soru : Üniversite reformunun ülkemize sağladığı faydalar neler olmuştur? Açıklayınız.
Kısa Cevap : “Üniversite reformunun ülkemize sağladığı faydalar neler olmuştur? Açıklayınız.”
Uzun Cevap :
Üniversite Reformu, modern tarzda yükseköğretim ihtiyacını karşılamayan Darülfünun’un yerine, bu ihtiyacı karşılayacak okulların kurulması için 2252 sayılı ve 1933 tarihli kanuna dayanan reformdur.
8. Sınıf İnkılap Tarihi Dersdestek Yayıncılık Kitabı Sayfa 128 Cevapları
Soru : Sporun ülkelerin kalkınmasına ve dünyada barışına katkıları hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
Kısa Cevap : “Sporun ülkelerin kalkınmasına ve dünyada barışına katkıları hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?”
Uzun Cevap :
Maddeler Halinde Sporun ülkelerin kalkınmasına ve dünyada barışına katkıları;
- Ülkeler arasında birlik ve beraberliği sağlar.
- Kültürel anlamda milletleri kaynaştır
- Toplumların birbirini tanıması ve yakınlaşmasını sağlar.
- Sosyal alanda yardımlaşma ve dayanışma ortamı doğar
- Farklı milletten insanların kaynaşması ve birbirini sevmesi için vesile olur.
- İnsanlar farklı milletleri tanıyarak ufkunu geliştirir ve yabancılığını atar.
- İnsanlar kaynaşınca barış ilkesi kalplerinde daha kuvvetli yer alır.
- Ticari ve ekonomik olarak katkı sağlar ve büyük gelir getirir.
Eğitim ve kültür alanında yapılan yenilikler elbette ki ülkemiz için birçok faydalı imkanı ve alanı açmıştır. Cumhuriyet döneminde ilke ve inkılaplar sayesinde ülkemiz gelişmiş çağdaş uygarlık seviyesinden yükselmiş ve her zaman imkanlarla Türk milleti daha çağdar daha yaşanılır daha mutlu ve daha huzurlu bir ülkeye sahip olduğunu söyleyebiliriz. Vermiş olduğunuz bilgili cevaplar için çok teşekkür ederim bu bilgi ve cevapları sayesinde atatürkçülük ders kitabında yer alan ödevimi yaptım.