8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-15-16-17-18-19 Cevapları Hecce Yayıncılık
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-15-16-17-18-19 Cevapları Hecce Yayıncılık 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 8. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Tuzağa Düşen Ceylan konusunun bulunduğu 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-15-16-17-18-19 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
8.Sınıf Hecce Yayıncılık Türkçe Ders Kitabı 12-15-16-17-18-19 Sayfa Cevapları Tuzağa Düşen Ceylan
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12 Cevapları Hecce Yayıncılık
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
1. Mevlanâ’nın “Bir mum, diğer mumu tutuşturmakla ışığından bir şey kaybetmez.” sözünden ne anlıyorsunuz? Düşüncelerinizi açıklayınız.
Cevap: Toplumda yardımlaşmak birlik ve beraberliği oluşturur. Birilerine yardım ettiğimiz zaman kendimizden bir şeyler kaybetmeyiz tam tersi insanları mutlu eder, dost kazanırız.
2. İnsanların neden yardımlaşmaya ihtiyacı vardır? Yardıma ihtiyaç duyduğunuz durumlar oldu mu? Anlatınız.
Cevap: İnsanlar işler konusunda bazen yardımlaşmaları gerekir. İşi daha çabuk ve kolay bir şekilde bitirmemizi sağlar. Yapamadığım derslerde ablamdan yardım istedim. Ablamda dersleri anlamam konusunda bana yardımcı oldu.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları Hecce Yayıncılık
1. ETKİNLİK
Okuduğunuz şiirdeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Bunların anlamlarını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.
Öğrendiğiniz kelime ve kelime grupları ile bunların anlamlarını oluşturacağınız sözlüğe yazınız. Bu uygulamaya yıl boyunca devam ediniz.
Cevap:
Kelime/Kelime Grubu: Çayır
Tahminî Anlamı: Çimen dolu yer
Cümlem: Çayırdaki çiçekler çok güzel kokuyordu.
Kelime/Kelime Grubu: kenar mahallesi
Tahminî Anlamı: Issız yer
Cümlem: Arkadaşımın vi kenar mahallede bulunuyor.
Kelime/Kelime Grubu: Tosbağa
Tahminî Anlamı: Kaplumbağa
Cümlem: Tosbağa çimenlerin arasında kayboldu
Kelime/Kelime Grubu: Çırpınmak
Tahminî Anlamı: Acıdan dolayı düzensiz hareket etmek
Cümlem: Kuş kanatlarını çırparak uçmaya çalışıyordu.
Kelime/Kelime Grubu: keder
Tahminî Anlamı: Üzüntü durumu
Cümlem: S9onbaharın gelmesiyle yapraklar kedere boğulmuş gibi sararıp dökülmeye başladılar.
Kelime/Kelime Grubu: Hışım
Tahminî Anlamı: Hızlı hareket etmek
Cümlem: Bir hışımla kalkıp koşmaya başladı.
Kelime/Kelime Grubu: Hane
Tahminî Anlamı: Ev
Cümlem: Hanemizde yaşayan toplamda 5 kişi var.
Kelime/Kelime Grubu: Olimpiyat
Tahminî Anlamı: Uluslararası spor yarışları
Cümlem: Türkiye Olimpiyatlara ev sahipliği yapabilmek için başvurdu.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları Hecce Yayıncılık
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları şiire göre cevaplayınız.
1. Anlatılan olay nerede geçmektedir?
Cevap: Anlatılan olay Ormanistan da bulunan bir kenar mahallede geçmektedir.
2. Şiirin kahramanları hangi varlıklardır?
Cevap: Şiirde geçen kahramanlar fare, köpek, tosbağa, ceylan, karga ve avcıdır.
3. Şiirde adı geçen varlıklar arasında nasıl bir yardımlaşma ve dayanışma vardır?
Cevap: Şiirde adı geçen varlıklar yani hayvanlar arasında birlik ve dayanışma vardır. Birbirilerine yardım ederek kötü durumdan el ele çıkmışlardır.
4. Hayvanlar, tuzağa düşen dostlarını nereden ve nasıl kurtarmıştır?
Cevap: Ceylanın kaybolduğunu anlayan arkadaşları birlik olup görev dağılımı yapmışlardır. Karga uçup nerede olduğuna bakar diğer arkadaşları da onu kurtarmaya giderler. Fare tuzağı kemirerek ceylanı kurtarır. Daha sonra tuzağa düşen diğer arkadaşını da kurtarır.
5. Metinde kullanılan “kırt kırt, fırt fırt, akıl fikir” gibi ikilemelerin metne katkısını açıklayınız.
Cevap: Metinde verilen ikileme metindeki anlamı zenginleştirip betimleme yapmamızı sağlamıştır.
3. ETKİNLİK
Okuduğunuz şiirin konusunu ve ana duygusunu aşağıya yazınız.
Cevap:
Konusu: Dostların birlik olup yardımlaşması anlatılmaktadır.
Ana duygusu: Birlik ve yardımlaşmanın önemi
4. ETKİNLİK
Okuduğunuz şiire uygun yeni başlıklar bularak bu başlıkları aşağıya yazınız.
Cevap:
- Dostlukta Yardımlaşma
- Yardımlaşma ile Doğan Güzellik
5. ETKİNLİK
Aşağıya okuduğunuz şiirle ilgili üç soru yazınız. Yazdığınız soruları arkadaşlarınıza sorarak onlardan cevaplamalarını isteyiniz.
Cevap:
1. Soru: Ceylan kuyruğunu sallaya sallaya yürüdüğü yer neresidir?
Cevap: Çayırda kuyruğunu sallaya sallaya yürümektedir.
2. Soru: Nöbetçi kalacak arkadaşı hangisidir?
Cevap: Tosbağa nöbetçi olarak kalacaktır.
3. Soru: Ayağına diken batan hayvan hangisidir?
Cevap: Ayağına diken batan hayvan ceylandır.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları Hecce Yayıncılık
6. ETKİNLİK
a) Aşağıda okuduğunuz şiirden bazı dizeler verilmiştir. Bu dizelerde bulunan söz sanatlarını belirleyerek dizelerin altına yazınız.
Cevap:
Mutludur ceylan ile fare / karga ve tosbağa şen
→ Burada teşhis yapılmıştır.
“Ceylan nerede kaldı?” der fare / Başına bir iş gelmesin sakın!”
Hayvanlar konuşturulduğu için intak kullanılmıştır.
Alçaktan uçarak, yüksekten uçarak
→ Tezat söz sanatı kullanılmıştır.
“İyi tanırım ceylanı,” der tosbağa
→Hayvanlar konuşturulduğu için intak ve teşhis kullanılmıştır.
Ceylan, fare, karga ve tosbağa
Ormanistan’ın bir kenar mahallesinde
aynı evde yaşıyorlar kardeş kardeşe.
→ Burada betimlemeden yararlanılmıştır.
b) Siz de aşağıda verilen söz sanatlarının karşısına şiirden örnekler yazınız.
Cevap:
Kişileştirme: aynı evde yaşıyorlar kardeş kardeşe
Konuşturma: “Ceylan nerede kaldı?” der fare,
Tezat: biraz kuzeye gider, biraz güneye
doğu-batı derken, bir de bakar
7. ETKİNLİK
Sıfınızda “yardımlaşma” konulu bir konuşma yapınız. Konuşmanızda yaratıcı konuşma stratejisini uygulayınız. Bu stratejiyi uygulayabilmek için sizden önce konuşan arkadaşlarınızın anlattıklarını dikkatlice dinleyiniz. Arkadaşlarınızın anlattıklarından yararlanarak konuyla ilgili olay, durum veya kişilere yeni bir bakış açısıyla bakılmasını sağlayınız. Konuşmalarınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.
Cevap:
Yardımlaşmanın Bizlere Kazandırdıkları
Yardımlaşmak, toplumda birlik ve beraberliği sağlar. İnsanlar yaşamı boyunca yardımlaşmaya ihtiyaç duyarlar. İnsanlar yardımlaşarak birbirlerine olan güvenleri artar. Bu sayede insanlar arasında sevgi bağı oluşur.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 18-19 Cevapları Hecce Yayıncılık
8. ETKİNLİK
Yardımlaşma kelimesinin size çağrıştırdıklarını kavram haritasına yazınız. Aşağıya yazdığınız kelimelerin de içinde bulunduğu bir şiir yazınız. Şiirinizi arkadaşlarınıza okuyunuz ve sınıf panosuna asınız
Cevap:
9. ETKİNLİK
a) Aşağıdaki cümlelerde geçen kelimelerden isim ve fiil olanların altlarını çiziniz. Bu kelimeleri birbirinden ayıran özellikleri belirleyiniz.
Cevap:
c) Aşağıdaki cümlelerde yer alan fiilimsilerin altını çiziniz
Cevap:
- Ceylan, bir gün çayıra iner/kuyruğunu sallaya sallaya
- Bulmak için izini kardeşimin/bütün Ormanistan’ı dolaşırdım.
- Alçaktan uçarak, yüksekten uçarak/bulutların üzerinden atlayarak
Bu derste Mevlana’nın “Bir mum, diğer mumu tutuşturmakla ışığından bir şey kaybetmez.” sözünden ne anladığımızı düşündük. Bu beni düşünmeye itti, toplumda yardımlaşmanın önemini anladım