6. Sınıf Türkçe

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 10-12-13-14. Cevapları Anka Yayınevi

6.Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 10-12-13-14. Cevapları Anka Yayınevi 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde İbiş ile Memiş Metni Cevapları içeriğinin bulunduğu 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 10-12-13-14 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 10-12-13-14. Cevapları Anka Yayınevi

6.Sınıf Anka Yayınevi Türkçe Ders Kitabı 10-12-13-14. Sayfa Cevapları İbiş ile Memiş 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 10 Cevapları Anka Yayınevi

Düşünelim – Tartışalım

1. Ailenizde sorumluluklar nasıl paylaşılıyor?
Cevap: Ailemde sorumluluklar adaletli ve iş bölümü yapılarak paylaşılmaktadır. 


2. Karşılaştığınız sorunları nasıl çözüyorsunuz?
Cevap: Karşılaştığım sorunları sakinlikle, düşünerek ve fikir alarak çözerim.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12 Cevapları Anka Yayınevi

1. Etkinlik

Aşağıdaki sorulardan hareketle okuduğunuz metni oluş sırasına göre defterinize özetleyiniz.

1. Metinde geçen şahıslar kimlerdir ve varlıklar nelerdir?
Cevap:

Metinde geçen şahıslar: 

  • İbiş
  • Memiş
  • Annesi
  • Babası
  • Çoban

Metinde geçen varlıklar:

  • Davar
  • Koyunlar

2. Olay nerede ve ne zaman geçmektedir?
Cevap: Olay köyde, ekinlerin ekildiği zaman geçmektedir.


3. Metnin serim bölümünde ne anlatılmaktadır?
Cevap: Metnin serim bölümünde İbiş ve Memiş’in babalarının çocuklarına annelerini emanet ederek, tarlaları sürmelerini, hayvanlara bakmalarını ve geçinmelerini istemesi anlatılmaktadır.


4. Metnin düğüm bölümünde ne anlatılmaktadır?
Cevap: Metnin düğüm bölümünde Memiş’in hayvanları satıp paralarını alarak kaçması, İbiş’in babasının sözünü yerine getirerek tarla işlerini yaptığı anlatılmaktadır.


5. Olay nasıl çözülmüştür?
Cevap: Olay, Memiş’in parası bitince dönmesi, ailesinin onu kabul etmesi, İbiş’in sürdüğü tarlaların altına dönmesi, Altınların bir kısmını dağıtmaları ve geri kalanıyla ev, hayvan almalarıyla çözülüyor.


2. Etkinlik

Okuduğunuz masalda kullanılan, anlamını bilmediğiniz kelimeleri ve bu kelimelerin anlamlarını, yeni oluşturacağınız sözlük defterinize yazınız. Kelimeleri masaldaki anlamları ile cümle içinde kullanınız.
Cevap: 

Evvel → Öncesi
Cümlem: Biran evvel orada olmamız lazım. 

Kalbur → Delikli telli elek
Cümlem: Makarnayı kalburda süzdü.

Civar → Etraftaki yakın konumlar.
Cümlem: Dayımlar ve teyzemler evimizin civarında oturuyorlar.

Sürü → Hayvanların toplu olması.
Cümlem: Çoban sürüsünü otlatıyor. 

Biçmek → Kesmek, birleştirmek.
Cümlem: Bahçedeki otları biçtiler. 

Armağan → Hediye
Cümlem: Okulu kazandığı için ona bir armağan aldım. 


3. Etkinlik

Aşağıdaki bölümleri metne uygun olarak doldurunuz.
Cevap:

1. Metnin serim paragrafında bulunan kalıplaşmış sözlere …tekerleme…. denir.
2. Metindeki kişiler: …İbiş, Memiş, anneleri, babaları, çoban bakkal…
3. Olayın geçtiği yer: ….köy
….
4. Olayın yaşandığı zaman: …..ekinleri ekilme zamanı…..
5. Metinde yaşanan gerçek dışı olaylar:

  • Ekinlerin altın olması.
  • Altınlar arasında küçük adamın çıkıp konuşması.
  • Ninenin sopayla vurması ve kendilerini bit pazarında bulmaları. 

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 13 Cevapları Anka Yayınevi

4. Etkinlik

Aşağıdaki soruların cevaplarını defterlerinize yazınız.

1. İbiş ile Memiş babalarının ölümünden sonra sorumlulukları nasıl paylaşmışlar?
Cevap: İbiş ile Memiş babalarının ölümünden sonra sorumlulukları İbiş tarlalara bakacak, Memiş hayvanlara bakacak şekilde paylaşmışlardır. 


2. Memiş, çoban arkadaşının dedikleri üzerine kendi kendine neler söylemiş?
Cevap: Memiş, çoban arkadaşının dedikleri üzerine kendi kendine ‘Köyde kalıp da ne yapacağım? Koyunları satar, paraları yerim. Annemden bana ne? Ağabeyim düşünsün. Sonra da bir iş bulur çalışırım.” demiştir.


3. Memiş ile çoban arasındaki arkadaşlığı nasıl açıklarsınız?
Cevap: Memiş ile çoban arasındaki arkadaşlık çıkar ilişkisidir.


4. Kardeşi Memiş’in ansızın çekip gitmesi üzerine İbiş ve annesi çok zor durumda kalmışlar. İbiş ne hissetmiş olabilir? Böyle bir durumda siz ne hissederdiniz?
Cevap: İbiş çaresiz, mutsuz, kandırılmış hissetmiştir. Böyle bir durumda bende kendimi üzgün, mutsuz ve çaresiz hissederdim.


5. Dükkânda içinde yüklü miktar altınla dolu kese bulan İbiş, keseyi götürüp karakola verdi. Eğer keseyi karakola vermeseydi onun hakkında neler düşünürdünüz?
Cevap: İbiş keseyi karakola vermeseydi hırsız konumuna düşer ve babasının sözünü yerine getirmemiş olurdu.


6. Masalda İbiş; dürüstlüğünün, azminin ve vefalı bir evlat olmanın karşılığını altınlar kazanarak aldı. Gerçek hayatta dürüst, azimli insanların kazançları neler olabilir?
Cevap: Gerçek hayatta dürüst, azimli insanların kazancı temiz başarılar elde eder, güven kazanır ve sevilirler.


7. Hz. Ali’nin “Hiç kimsenin hatasını yüzüne vurmayınız.” sözüne metinden bir örnek bulup örneği arkadaşlarınıza okuyunuz.
Cevap: ”İbiş, kardeşinin yaptığı hatayı yüzüne vurmamış ve onun yüzüne tebessüm göstererek eve götürmüştür. ”


8. Masalı gerçek dışı unsurlardan arındırarak yeniden yazınız ve bu yeni hâlini sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: İbiş ve Memiş kardeşlerin babalarının hastalığı ağırlaşınca babaları onlara annelerine bakmalarını, hayvanlarla ve tarlalarla ilgilenmelerini nasihat eder. Babaları vefat ettikten sonra İbiş tarlalarla, Memiş hayvanlarla ilgilenir. İbiş hayvanları satar ve paraları alarak kaçar. bu duruma üzülen Memiş babasının sözünü dinleyerek annesine ve tarlalara bakmaya devam eder. Memiş ek gelir alabilmek için bir bakkalcının yanına çırak olarak girer. Bir gün bakkalda bir kese altın görür ve bakkalcı sahibine gösterir oda karakola götürmesini söyler. İbiş o sırada kaçırdığı paraları bitirir ve beş kuruşsuz döner. Memiş onu affeder ve evine alır. Tarlalardaki ekinleri satar ve malları alan kişi çok fazla para verir karşılığında. İbiş ve Memiş bu parayla hayvan alır ve işlerini yaparlar.


9. Masalda koyu renkte yazılan cümleden sonra olay örgüsünde bir eksiklik bulunmaktadır. Bu eksiklik neyden kaynaklanmaktadır?
Cevap: Koyu renkle yazılan kelimelerden sonra yaşanan olaylar anlatılmaktadır. Bu nedenle metinde bir eksiklik bulunmaktadır.


5. Etkinlik

“Birçok kişinin değeri, yontulmamış elmaslar gibi içinde saklıdır.” Juvenalis (Yuvenal) 

Bu sözün size çağrıştırdıkları ile ilgili beyin fırtınası yapınız. Daha sonra konu ile ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Herkesin içinde sakladığı bir yeteneği ve güzel yanı olduğu anlatılmaktadır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları Anka Yayınevi

6. Etkinlik

Aşağıdaki yönergeleri uygulayarak “sevgi” temalı bir şiir yazınız.
Cevap:

SEVMEK

Sevgidir bizi yücelten
Hayatı sevdirip gülümseten
Bizi iyileştirip büyüten
Keşke dolsa evren sevgiden


7. Etkinlik

Aşağıdaki eksik bırakılmış kelimelere, cümlenin anlatımını göz önüne alarak uygun olan ekleri getiriniz.
Cevap:

1. Hayatta paradan alamadığı en değerli şey; senin derdini kendi derdi gibi gören dosttur
2. Dost, acı söyleyen değilde; acı tatlı söyleyebilendir.


b. Aşağıdaki şiirde eksik bırakılmış kelimelere uygun ekler getirerek şiirdeki anlam eksikliklerini gideriniz. Şiirin size hissettirdiklerini sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:

Allahım, ne güzel şey bu dost yüzler!
İnsanın kalbine dolan bu bakış!
Ey çorak ruhlara veren bu süsü,
Ey gönül, sana alkış, alkış, alkış!
Gel dostum, yanıma otur, dizime
Koy sıcak başını Konuşmayalım,
Bakışalım yalnız. Ama sen yine
Cevap ver: Sevdin mi beni bakalım?
Ahmet Kutsi TECER


Sonraki Metne Hazırlık

Annenizin ya da babanızın en sevdiği yemeği ve bu yemeğin tarifini öğreniniz.
Cevap: Annemin en sevdiği yemek kısırdır. 

Kısır tarifi: Kısır yapmak için her kişi başına bir çay bardağı köftelik bulgur kullanılır. Köftelik bulguru sıcak suyla ıslatır ve şişmesini bekleriz. Bulgurumuz şiştikten sonra biber salçası ve domates salçası ekleyerek yumuşayana kadar yoğururuz. Daha sonra üzerine limon sıkar ve nar ekşisi dökeriz. Onu da iyice karıştırdıktan sonra yeşilliğini ve yağını ekleyerek karıştırırız ve kısırımızı hazır.

İlgili Makaleler

Bir Yorum

  1. Bu metindeki kelimelerin anlamlarını öğrenmek için cidden çaba harcadım. Kelimeleri cümle içinde kullanarak öğrenmek gerçekten çok yardımcı oldu. Özellikle “armağan” kelimesinin anlamını bilmem işleri daha iyi anlamama yardımcı oldu.

Bir yanıt yazın

İsim yerine takma isim yazabilir veya hiç isim yazmayabilirsiniz.