4. Sınıf İnsan Hakları Ders Kitabı Sayfa 26-27 Cevapları MEB Yayınları
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Hak, Özgürlük ve Sorumluluk Cevapları Sayfa 26, 27
Hak, Özgürlük ve Sorumluluk Cevapları
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 26 Cevapları
Hazırlık Çalışmaları
Odamı toplamak istemiyorum,arkadaşlarımla oynamak istiyorum. Neden canımın istediğini yapamıyorum? Kuşlar ne kadar özgür. İstedikleri zaman, istedikleri yere uçup gidiyorlar.
1. Resimdeki çocuk özgürlüğü nasıl yorumlamıştır?
Cevap : Sorumluluk ve görevleri olmadan sadece istediklerini yapmak olarak özgürlüğü yorumlamıştır.
2. Özgürlük, istediğiniz zaman istediğinizi yapmak mıdır? Tartışınız.
Cevap : Özgürlük, istediğiniz zaman istediğinizi yapmak mıdır? Tartışınız.
Özgürlük istediğimiz zaman istediğimizi yapmak değildir. Özgürlük Hayat içerisinde başkalarının yaşamlarını kısıtlanma yağacak veya zarar vermeyecek şekilde insanların dilediklerini yapma özgürlüğüne özgürlük denir.
İşte bu nedenle bir vatandaşın Hayat içerisinde dilediğimi yapma hakkı vardır ancak başkasının hakkını ihlal etmediği sürece ve Başkasının hayatına zarar vermediği sürece bütün davranışlarda bulunması konusuna özgürlük ifadesi verilebilir.
Etkinlik
…
Ali bir köpeği olsun istiyor. Anne ve babası kabul ediyor ama onu önceden uyarıyorlar. Eğer bir köpek alırlarsa onunla ilgilenmek Ali’nin görevi olacak. Okula gitmeden önce, onu gezdirmek için her sabah on dakika daha erken kalkmak zorunda kalacak, akşam beşte eve döndükten sonra ve gece yatmadan önce de onu dışarı çıkaracak. Onu fırçalaması, ona yemek ve su vermesi gerekecek.
Seçim onun.
Ali, köpeği çok istiyor ama sabahları olabildiğince geç kalkmaktan hoşlanıyor. Okuldan sonra arkadaşlarıyla oynamaya karar verirse eve uğramak zorunda kalmak can sıkıcı olacak, üstelik akşamları da televizyonda hep güzel programlar oluyor.
Ali kararsız..
1. Ali, köpeği olmasını çok istemesine rağmen neden kararsızlık yaşıyor?
Cevap : Erken bir şekilde kalkmaktan, okula gitmeden önce köpeği gezdirmekten, akşam beşte eve döndükten sonra ve gece yatmadan önce de onu dışarı çıkarmaktan, Onu fırçalaması, ona yemek ve su vermesi gibi görev ve sorumlukları olduğundan dolayı kararsızlık yaşıyor.
2. Ali’nin yerinde siz olsaydınız ne yapardınız? Anlatınız.
Cevap : Eğer çok seviyor ve istiyorsam. Köpeğimin bakımı ve beslenmesi için hayatımda bazı değişiklikler yaparak ona zaman ayırmayı tercih ederdim.
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 27 Cevapları
Etkinlik
Soru : Siz Ali’nin yerinde olsaydınız aşağıdaki düşünme şekillerine göre bu olayı nasıl değerlendirirdiniz? Noktalı yerlere yazınız.
- Beyaz şapka: Bence Ali köpeği almaya hazır değil.
- Sarı şapka: Bence alsın köpeğe bakabilir.
- Kırmızı şapka:Bence bakamazsa köpeğe yazık olur. O yüzden almasın.
- Yeşil şapka: Bence alsın ama bakamayacağını anladığı anda yeni bir aile bulsun ona.
- Siyah şapka: Bence almasın, çünkü alırsa bakamaz. Köpek ölür.
- Mavi şapka: Bence önce Ali bir karara varsın bakabilir mi bakamaz mı diye.
Değerlendirme Çalışmaları
Soru : Özgürlük ve sorumluluk arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.
Cevap : Özgürlük ve sorumluluk arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.
Özgürlük insanların istediklerini, arzularını, keyiflerince yapmaları anlamına gelir. Sorumluluk ise insanların yapmak zorunda oldukları yapılmadığı zaman ise cezaların uygulandığı şeylerdir. Özgürlüklerde yapmadığınız şeylerden önce almazsınız. Fakat sorumluluklar bunlardan ceza alırsınız.
Bu şekilde düşünüldüğünde sorumluluk ve özgürlük birbirinden ayrı gibi görünür. Fakat özgürlük ve sorumluluk birbirlerine bağlıdır.
Özgürüz diyerek her istediğimiz şeyi yapmamalıyız.insanların çevresindeki insanlara karşı sorumlulukları bulunur. Örneğin sırf özgürüz diye gecenin bir yarısı yüksek ses müzik inceleyemeyiz. Bu çevremizdeki insanların haklarını hiçe saymak demektir. Bu sorumluluğun farkında olan insanlar kendi özgürlüğünün sınırının farkında olan insanlardır.
Sonraki Konuya Hazırlık
Soru : Yakın çevrenizde insanlığın ortak mirası olarak kabul edilen doğal ve kültürel varlıklar var mı? Araştırınız.
Cevap : Yakın çevrenizde insanlığın ortak mirası olarak kabul edilen doğal ve kültürel varlıklar var mı? Araştırınız.
Ülkemizin her yeri kültürel olarak ve doğal güzellik olarak bir cennet, medeniyet beşiğidir. Ülkemiz dünya ortak mirası bakımından dünyanın başkentidir.
Özellikle İstanbul vede İzmir’de bulunan antik merkezler bu konuda çok önemlidir. Çevremizde ise son yıllarda keşfedilen Şanlıurfa kentinin merkezine 18 km uzaklıkta bulunan dünya tarihinin ilk tapınağı olarak bilinen dünya miras listesine 2018 yılında giren göbekli tepe bulunmaktadır.
Soru : Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) tarafından Dünya Mirası Listesi’nde ülkemizden hangi kültürel ve doğal varlıklar bulunmaktadır? Araştırınız.
Cevap : Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) tarafından Dünya Mirası Listesi’nde ülkemizden hangi kültürel ve doğal varlıklar bulunmaktadır? Araştırınız.
Anadolu önemli medeniyetlerin kurulduğu yer vede birçok büyük medeniyetin küçük asya diyerek istila ettiği değerli bir toprak parçasıdır. Anadolu’nun üç tarafı denizlerle çevrili olması, Asya’ya, Avrupa’ya, Afrika’nın üçünün ortasında bulunması ikliminin ve bol su kaynaklarından dolayı tarihin her döneminde göçler almış vede büyük medeniyetler burada kurulmuştur. İlk yazı Anadolu’da yazılmış, ilk para Anadolu’da basılmış, ilk anlaşma Anadolu topraklarında yapılmıştır.
Ticaretin merkezi Asya ve Avrupa arasında köprü olması tüm kültürlerden faydalanmasına sebep olmuştur. Türkiye’de bulunan dünya ortak miraslarını sayacak olursak, en başta dünyanın göz bebeği İstanbul gelir.
İstanbul tarih boyunca her zaman gözde merkez olmuştur. Boğazın kendi güzelliği, her gelen büyük medeniyetlerin kurduğu kendine özgü mabetler bu şehri yaşayan bir tarih haline getirmiştir. İstanbul’da görebildiğiniz tüm tarihi eserler, köşkler, saraylar, sarnıçlar, camiler kaleler, surlar tamamen dünya ortak mirasıdır.
Ülkemizde insanlar tarafından kabul edilen birçok önemli tarihi ve doğal varlığımızın olduğunu ifade etmek doğru olacaktır bu doğal ve tarihi özellikleri var olan yapılara Örnek vermek gerekirse Süleymaniye Camii Ayasofya Camii Efes Antik Kenti Cennet ve Cehennem Mağaraları Kız Kulesi Kız Kalesi Nemrut dağ gibi birçok örnek verilerek tarihin beşiği olan Anadolu’nun Dünya’ya en güzel örnekleri olarak kabul edilmesi gerektiği Yukarıdaki örneklerden anlaşılmaktadır.