4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 114-116-117-118-119. Sayfa Cevapları Koza Yayınları
4.Sınıf KOZA Yayıncılık Türkçe Ders Kitabı 114-116-117-118-119. Sayfa Cevapları Tarihi Eserleri ve Mutfağıyla Ünlü Kentimiz Hatay
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 114 Cevapları KOZA Yayıncılık
Hazırlık
Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” çalışması olarak defterinize yazdığınız bilgileri arkadaşlarınıza okuyunuz.
1. Merak ettiğiniz bir ilimizi araştırınız. Araştırma sonucunda o ilin önemli tarihî eserlerini, doğal güzelliklerini, yemeklerini, türkülerini vb. özelliklerini defterinize not ediniz.
Cevap:
Merak ettiğim il :Gaziantep
Tarihi eserleri:
- Gaziantep kalesi
- Zeugma mozaik müzesi
- Bakırcılar çarşısı
- Şahin bey milli mücadele müzesi
- Rumkale
- Yaşayan müze tarihi gümrük han
- Hamam müzesi
- Karkamış antik kenti
- Millet hanı
Doğal güzellikleri:
- Gaziantep hayvanat bahçesi,
- Düllük baba biyolojik gölet
- Fırat nehri
Yemekleri:
- Lahmacun,
- Yuvalama çobası,
- Patlıcan kebabı,
- Nohut dürümü,
- Beyran,
- Baklava,
- Ekşili ufak köfte,
- İçli köfte,
- Ali nazik pilavı,
Türküleri:
- Bahçede mişmiş,
- gaziantep yolunda,
- gülüzar,
- dama çıkma iz olur
2. Aile büyüklerinizden yardım alarak millî kültürümüzle ilgili bilgilerin yer aldığı İnternet sitelerini araştırınız.
Cevap:
- www.tdk.gov.tr (Türk Dil Kurumu resmi internet sitesi.)
- www.ttk.gov.tr (Türk Tarih Kurumu resmi internet sitesi.)
- www.ktb.gov.tr ( Kültür ve Turizm bakanlığı resmi internet sitesi.)
- www.diyanet.gov.tr (Diyanet İşleri Başkanlığı resmi internet sitesi.)
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 116 Cevapları KOZA Yayıncılık
1. ETKİNLİK
Soru : Metinden alınan aşağıdaki kelimeleri ve kelime grubunu okuyunuz. İçlerinde anlamını bilmediğiniz kelimelerin anlamlarını, metinde içinde geçtiği cümleden hareketle tahmin ediniz.
Cevap :
- Kesit: Ayırıcı özellikleriyle belirlenen süreç
- Mozaik: Türlü renklerde, küçük küp biçiminde mermer, taş veya pişmiş toprak parçalarının yan yana getirilmesiyle yapılan resim ve bezeme işi
- Endüstri: Ham maddeleri işlemek, enerji kaynaklarını yaratmak için kullanılan yöntemlerin ve araçların bütünü, sanayi
- Defne: Defnegillerden, yaprakları güzel kokulu ve yaz kış yeşil olan bir ağaç, develik
- Mitolojik: Bir ulusa, bir dine, özellikle Yunan, Latin uygarlığına ait mitlerin, efsanelerin bütünü ile ilgili olan
Kelimeler ile ilgili Cümleler ;
- Kesit: Heyecanla beklediği filmin kesiti yayımlandı.
- Mozaik: Ülkemizdeki mozaik sanatı, görenleri hayran bıraktı.
- Endüstri: Ülkenin kalkınması için endüstri alanında çalışmalar yapıldı.
- Defne: Defneden yapılan temizlik eşyaları rağbet görüyordu.
- Mitolojik: Yunanlar, mitolojik olarak bir çok eser vermişlerdi.
Yukarıdaki kelimelerden birini seçiniz. Seçtiğiniz kelimeyi arkadaşlarınızla paylaşmayınız. Öğretmeninizin kontrolünde tahtaya çıkarak seçtiğiniz kelimeyi konuşmadan, kelimenin yaptığı çağrışımları çizerek arkadaşlarınıza anlatmaya çalışınız.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 117 Cevapları KOZA Yayıncılık
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
1. Hatay, ülkemizin hangi bölümünde bulunmaktadır?
Cevap : Hatay, Akdeniz Bölgesi’nde bulunmaktadır.
2. Hatay’ın en verimli toprakları nerededir?
Cevap : Amik Ovası’ndadır.
3. Asi Nehri’ne neden “ters akan nehir” denilmektedir?
Cevap : Bölgede güneyden kuzeye doğru akan tek nehir olduğu için denilmektedir.
4. Hatay üzerinden geçen göçmen kuşlar nereden gelip nereye giderler?
Cevap : Afrika’dan gelip Avrupa’ya ve Asya’nın batısına doğru giderler.
5. Antakya Arkeoloji Müzesi nasıl bir özelliğe sahiptir?
Cevap : Dünyanın en zengin ikinci mozaik koleksiyonuna sahiptir.
6. Hatay’da bulunan ve Anadolu’da inşa edilen ilk cami olarak bilinen caminin adı nedir?
Cevap : Habib-i Neccar Camii.
7. Hatay hangi yemekleriyle bilinmektedir?
Cevap : Künefe, Belen Tava, Antakya Döner ve İskenderun döneri gibi yemekleriyle bilinmektedir.
8. Antakya’daki Uzun Çarşı’nın içinde neler bulunmaktadır?
Cevap : Camiler, hanlar ve hamamlar, semerciler, demirciler, bakırcılar, sepetçiler, fırıncılar, künefeciler ve buğday pazarı bulunmaktadır.
3. ETKİNLİK
Soru : Metnin görsellerini inceleyiniz. Sizce bu görseller metinde anlatılan bilgiler için uygun ve yeterli midir? Açıklayınız. Aşağıdaki alana metnin içeriğine uygun bir resim de siz çiziniz.
Cevap : Metin içinde anlatılanlar için görseller yeterlidir. Her bilgi ile ilgili olarak bir görselle desteklenerek daha iyi bir şekilde anlaşılması sağlanmıştır.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 118 Cevapları KOZA Yayıncılık
4. ETKİNLİK
Soru : T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığının resmî İnternet sitesine ait aşağıdaki görseli inceleyiniz ve verilen bilgileri okuyunuz.
Cevap :
Okuduğunuz metinde anlatılan Hatay’a özgü varlıklar, millî kültür ögelerimizdendir. Bir millete kimlik kazandıran, diğer milletlerle arasındaki farkı gösteren, milletin tarihi boyunca oluşturulan maddi ve manevi değerlerin tümüne millî kültür denir. Millî kültür, bir toplumu ayakta tutan en önemli unsurdur.
Ülkemizdeki millî kültür ögelerinin korunmasında en büyük rolü, Kültür ve Turizm Bakanlığı üstlenmektedir. Bakanlığın sitesinden millî kültür ögelerimiz hakkında birçok bilgiye ulaşabilirsiniz.
Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında yaptığınız çalışmadan hareketle millî kültürümüz hakkında bilgi veren İnternet adreslerini aşağıdaki yazma alanına yazınız. Bu sitelerden hangilerinin güvenilir olduğunu nedenleriyle açıklayınız.
Cevap:
- www.tdk.gov.tr (Türk Dil Kurumu resmi internet sitesi.)
- www.ttk.gov.tr (Türk Tarih Kurumu resmi internet sitesi.)
- www.ktb.gov.tr ( Kültür ve Turizm bakanlığı resmi internet sitesi.)
- www.diyanet.gov.tr (Diyanet İşleri Başkanlığı resmi internet sitesi.)
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 119 Cevapları KOZA Yayıncılık
5. ETKİNLİK
Soru : Kültürümüz içinde yardımlaşma ve paylaşmanın önemli bir yeri olduğunu hatırlayınız. Suriye’den göç eden çok sayıdaki insana Hatay ilimiz ev sahipliği yapmaktadır. Aşağıdaki paragrafı okuyunuz. Ardından elinizde sihirli bir değnek olduğunu düşününüz. Yardıma ihtiyacı olan insanlar için neler yapabileceğiniz hakkında bir konuşma yapınız. Konuşmanızda, kurallara uygun hareket etmeyi unutmayınız.
Cevap :
Yardıma ihtiyacı olan insanlar için yapmamız gereken birçok faaliyet olduğunu söyleyerek konuşmamıza başlayabiliriz.
Yardıma ihtiyacı olan insanlar için ilk olarak mahallemizde ailelerin bir araya gelerek yardıma muhtaç olan kişilerin belirlenmesi ve bu insanların yiyecek temizlik gibi ihtiyaçları karşılanarak daha iyi bir hayat sürmeleri sağlanabilir. Ayrıca mahalle içerisinde muhtarlar yardımıyla yardıma muhtaç olan kişilere erzak yardımı yapılmakta ve maddi manevi olarak destek de sağlanabilmektedir.
Yardıma muhtaç olan kişilere mahallemiz ve muhtarlık dışında yardıma muhtaç olan kişilere yardım edilen vakıflar belediyeler valilikler ve kaymakamlıklar tarafından bu kişilere Maddi manevi sağlık ve psikolojik olarak birçok destek verilmekte beraber hayatlarının daha iyi bir şekilde ilerlemesi kolay bir şekilde sağlanacaktır.
Sonuç olarak yardıma muhtaç olan kişilere toplum tarafından Vakıflar tarafından ve Devletleri ile birçok yardımlar gerçekleştirilerek hayatları en iyi şekilde devam ettirilmesi sağlanmaktadır.
6. ETKİNLİK
Soru : Yaşadığınız veya gezip gördüğünüz yerlerden birini anlatan bir yazı yazınız.
Cevap:
Nevşehir’de yer alan Kapadokya şehri irili ufaklı uzun yapılarla beraber üzerinde taş olan harika yapılar olarak kabul edilmektedir.
Nevşehir’de yer alan Peri Bacaları tarihi olarak suların aşındırması sonucunda kalan sertkayalar ile meydana geldiği kabul edilse de yöredeki halk tarafından Periler tarafından yapıldığı kabul edilen çok güzel yapılardır.
Havası güzelliği ve şarap mahzenleri ile Nevşehir gezilmesi gereken en güzel turistik yerlerden bir tanesi olarak ifade edebiliriz.
Sonraki Derse Hazırlık
Soru : Toplumlar ve ülkeler için bayrağın önemini araştırınız. Araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri defterinize yazınız.
Cevap:
Toplumlar ve ülkeler için bayrağın önemini ifade etmek gerekirse toplumların ve ülkelerin geçirmiş oldukları savaşlar ve mücadeleler bağımsızlık temsili olduğundan dolayı bayrağın bağımsızlığını temsil etmesinden dolayı bütün toplumlar ve ülkeler için bayrağın çok büyük önemli olduğunu söyleyebiliriz.
Toplumlar ve ülkeler için bayrağın önemini Örnek vermek gerekirse Türk milletinin bayrağı şehit kanlarıyla ve ay yıldızla ifade edilmekte beraber bizlerin bağımsızlık için yapmış olduğumuz mücadeleleri savaşları ifade ederek kutsal ögelerimizden 1 tanesi de kan renkli ay yıldızlı bayrağımızdır.
Türk Bayrağımız dan Anlaşılacağı gibi ülkeleri temsil eden bağımsızlığı ve yapmış oldukları mücadeleleri temsil eden bütün bayraklar önem arz ederek kutsal ögelerdir.
Edindiğiniz bilgilerden hareketle “Bayrağın Bir Millet İçin Önemi” hakkında bir konuşma hazırlayınız. Konuşmanızda vurgulayacağınız bilgileri belirleyiniz. Konuşmanızı birkaç kez prova ediniz.
Cevap:
Bayraklar devletlerin, milletlerin ulusların halkının sembolü olarak tarif edilen değerlerdir. Birlik ve beraberliğini temsil eden her zaman önemli kutsal manalar ve değerler taşımıştır. Hiç bir bayrağın şekil ve renkleri rastgele meydana gelmemiştir.
Türk bayrağı ülke ve milletimizin varlığı ve bağımsızlığını temsil eder. Türk bayrağının üzerinde ki al renk şehitlerimizin kanını, üzerinde ki Hilal ve Yıldız ise İslamiyeti ve peygamber efendimizi simgeler, efsaneye göre de cephede şehit olan askerlerin kanının birikimi üzerine gökyüzünde ki Hilal ve yıldızın yansımasından Türk bayrağı oluştuğu yönündedir.
Yardıma muhtaç olan insanların sürekli olarak ihtiyaçları giderilmesi toplumsal dayanışma ve yardımlaşma olduğu sunumu arttırılmasına katkı sağlayacaktır yardıma muhtaç olan insanların ilk olarak mahallelerinde yer alan kişiler tarafından mı maddi ve manevi olarak desteklerim verilmesi maddi ve manevi olarak destekler belirledikten sonra kurum ve kuruluşlar yardımıyla bunların ihtiyaçlarının belirlenmesi ile beraber gerekli yiyecek içecek barınma ve sosyal haklar gibi sağlık hakları gibi bir Sokaklar’ın sağlanması ile beraber yardıma muhtaç olan kişilerin daha iyi bir şekilde yaşaması toplumda Birlik duygusunu arttıracaktır İşte bu nedenle sürekli olarak yardıma muhtaç olan kişilere iyilik yapmamız bizleri iyi bir iyi bir vatandaş yapacak ve Yüce Allah Celle Celalühü rızasını kazanmanın da vesile olacağından dolayı yardımlaşma ve dayanışma toplum içerisinde ve dinimiz açısından büyük önem ifade eden bir durumdur.
Gelenek göreneklerimiz arasından en önemlisi ve dünyada ünlü olmuş yemek çeşitlerimiz her bölgeye göre ayrılmıştır. Örneğin Hatay bölgesinde yaşayan insanların geleneksel yemeklerinden bazılarına şunları örnek verebiliriz. İçli köfte döner mantı ve künefe diyebiliriz. Hataylılar ayrıca zeytinleri zeytinyağları ile ilişkileri ile de ünlüler dir.hatayı ziyaret etmek istediğiniz zaman muhakkak içli köftesi ve künefe sinden tatmalısınız.hataylılara özgü olan içli köfteyi çok ince bir hamurla açtıktan sonra içinde kıyma ve soğan karışımı olan harçtan doldururlar ve kızar tırlar. Tadına doyulmaz enfes bir yemek olduğunu söyleyebilirim. Hatay künefesi de dünyaca ünlü herkesin de demek istediği bir tattır. Künefenin içinde olan peyniri ve üstünde olan fıstığıyla tadına doyulmaz bir tatlı türüdür. Ülkemizin her bölgesinde çeşitli geleneksel yiyecek ve içecekler vardır. Ülkemin her yeri güzel olduğu gibi geleneksel yemekleri ve içecekleri de çok güzeldir.