5. Sınıf Fen Bilimleri

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 217-218-219-220-221 Cevapları MEB Yayınları

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sıra Sende Cevapları Sayfa 217, 218, 219, 220, 221


Sıra Sende Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 217 Cevapları


Kelaynaklar Uydudan Takip Edilecek

Nesli tükenme tehlikesiyle karşı karşıya kalan kelaynaklara, günlük hareketlerinin takip edilebilmesi için Şanlıurfa’nın Birecik ilçesindeki Kelaynak Üretme İstasyonu’nda çip yerleştirildi. Kelaynaklar bu çipler sayesinde uydudan takip ediliyor. 1977 yılında Birecik’te kurulan Kelaynak Üretme İstasyonu, kuşların yaşamını sürdürmesi ve çoğalması amacıyla çalışmalarını sürdürüyor.

Üreme döneminin başladığı bahar aylarında Fırat Nehri kıyısındaki doğal yaşam alanlarına salınan kelaynaklar, göç mevsimi olan ağustos ayında yeniden kafeslere alınıyor. Kelaynaklar, istasyonda yağsız kıyma, haşlanmış yumurta, rendelenmiş havuç, tavuk yemi ve tuzsuz peynir gibi özel menüyle besleniyor.

Dünyada sadece Birecik ve Fas’ta koruma altında bulunan kelaynaklar, çıplak kafaları ve enselerindeki tüyleriyle dikkati çekiyor. Birecik Kelaynak Üretme İstasyonu’nda gerçekleştirilen çalışmayla bu yıl dünyaya gelen 52 yavru kelaynağa halkalama yapılarak kimlik oluşturuldu. Koruma programı sayesinde sayıları her geçen yıl artarak 200’ü aşan kelaynaklar, artık uydudan da takip ediliyor.


Soru : Kelaynak kuşları için bu kadar kapsamlı çalışma yapılmasının sebebi ne olabilir?


Cevap :  Kelaynak kuşları için bu kadar kapsamlı çalışma yapılmasının sebebi ; nesli tükenme tehlikesi altında olduğu için olabilir.


Soru : Kelaynakların nesillerinin tükenmesinin ne gibi sonuçları olabilir? Kelaynakların doğal yaşam için önemi nedir?


Cevap : Kelaynakların nesillerinin tükenmesinin doğanın dengesinin bozulması gibi sonuçları olabilir. Kelaynakların doğal yaşam için önemi ; var olan ekolojik dengenin devamı açısından büyük bir önem taşır.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 218 Cevapları


SIRA SENDE


A- Aşağıda verilen ifadelerin doğru ya da yanlış olduğuna karar verip ilgili ok yönünde ilerlediğinizde ulaştığınız çıkışı ‘işaretleyiniz.


Cevap :

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 217-218-219-220-221 Cevapları MEB Yayınları
“5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 218 Cevapları”

5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 219 Cevapları


B- Aşağıda verilen soruları cevaplandırınız.


1- Türkiye’ye özgü nesli devam eden canlı türlerini yazınız. (4 örnek)


Cevap : Türkiye’ye özgü nesli devam eden canlı türlerini yazınız. (4 örnek)

Türkiye’ye özgü nesli devam eden canlı türlerine örnekler şunlardır ;

  1. Tiftik keçisi,
  2. Van kedisi,
  3. Ankara kedisi,
  4. Kangal köpeği,
  5. Denizli horozu,
  6. Günlük ağacı,
  7. Datça hurması

2- Türkiye’de nesli tükenme tehlikesi ile karşı karşıya kalan canlı türlerini yazınız. (4 örnek)


Cevap : Türkiye’de nesli tükenme tehlikesi ile karşı karşıya kalan canlı türlerini yazınız. (4 örnek)

Türkiye’de nesli tükenme tehlikesi ile karşı karşıya kalan canlı türlerine örnekler şunlardır ;

  1. Alageyik,
  2. Bozkır Kartalı,
  3. Akdeniz Foku,
  4. Telliturna, Kelaynak

3- Türkiye’de nesli tükenmiş canlı türlerini yazınız. (4 örnek)


Cevap : Türkiye’de nesli tükenmiş canlı türlerini yazınız. (4 örnek)

Türkiye’de nesli tükenmiş canlı türlerine örnekler şunlardır ;

  1. Anadolu Leoparı
  2. Eski Dünya Kunduzu
  3. Yılanboyun
  4. Hazar Kaplanı
  5. Hubara Orman Horozu

4- Nesli tükenme tehlikesi altında olan canlı türlerini koruma amaçlı alınacak önlemleri yazınız.


Cevap : Nesli tükenme tehlikesi altında olan canlı türlerini koruma amaçlı alınacak önlemleri yazınız.

Günümüzde pek çok hayvan ve bitkinin nesli tükenmiş veya tükenmek üzeredir. Bu hayvan ve bitkileri koruma altına almamız gerekmektedir. Öncelik olarak devlet zaten böyle bir tedbir almıştır. Fakat insanlar bilinçli veya bilinçsiz bir şekilde bu canlılara zarar vermektedirler. Bunlar;

  • Kaçak avlanmanın önlenmesi gerekmektedir.
  • Yapılacak olan imar projeleri çevreye zarar verecek şekilde olmamalıdır
  • Nesli tükenmekte olan canlıların hepsi belli edilmeli ve korunma altına alınıp ceza işlemi başlatılmalıdır.

Bunları yaptığımız müddetçe nesli tükenmekte olan bu canlıların ömrünü biraz daha arttırmış olacağız.


5- Bugün ülkemizde nesli tükenmiş canlıların yok olma sebepleri neler olabilir?


Cevap : Bugün ülkemizde nesli tükenmiş canlıların yok olma sebepleri neler olabilir?

Her geçen bir bitkinin veya bir hayvanın nesli tükenme tehlikesiyle karşı karşıyadır. Ülkemizde de bu sorun vardır. Bazı bitkiler bazı hayvanlar koruma altına alınmış durumdadırlar. Nesilleri tükenmekte olan bu canlıların nedenleri iki türlüdür. Biri doğal biri de beşeri nedenlerden dolayı olmaktadır.

Doğal afetler, savaşlar, iklim değişikliği, kaçak avlanma, coğrafik şartlar, hayvanlara ve bitkilere zarar verme gibi nedenler görülmektedir. Çoğu insan bilinçsiz olduğundan dolayı hayvanları bilmeden veya bilerek nesillerinin tükenmelerine sebebiyet vermektedirler. Bundan dolayı bizim elimizde olan ve değiştirebileceğimiz sorunlara karşı çözüm bulmamız gerekmektedir. Böylelikle nesli tükenmekte olan canlıların yaşamlarını biraz uzatmış olabiliriz.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 220 Cevapları


C- Aşağıda iki farklı yaşam alanı ve buralarda bulunabilecek canlı türleri verilmiştir. Tabloyu inceleyip soruları yanıtlayınız.


a- Yukarıdaki yasam alanlarından hangisinde biyoçeşitlilik daha fazladır? Neden? Açıklayınız.


Cevap : Yukarıdaki yasam alanlarından ormanlarda biyoçeşitlilik daha fazladır. Canlı yaşamının sürdürülebilir yaşam olanakları çok fazladır.


b- Biyoçeşitliliğin fazla olmasını sağlayan ne olabilir? Açıklayınız.


Cevap : Biyoçeşitliliğin fazla olmasını sağlayan ne olabilir? Açıklayınız.

Biyoçeşitlilik; kara, deniz, diğer sucul ekosistemler ve parçası oldukları tüm diğer yaşam ortamları dâhil olmak üzere her türlü kaynaktan canlı organizmalar arasındaki farklılıklardır. Bir bölgede biyoçeşitliliğin fazla olması canlı çeşitliliğinin olması demektir. Biyoçeşitlilik diğer alanları da kapsamaktadır.

İnsanların yaşayabilmeleri için yaşadıkları çevrede temiz su ve havanın, verimli toprakların, besinlerin ve diğer gereksinimlerimizi karşılamak için kullanacağımız her maddenin bulunması gerekmektedir. Biyoçeşitliliğin fazla olduğu bölgeler genel olarak yaşam koşulları iyi ve ikliminde iyi olduğu yerler olarak görülmektedir. Biyoçeşitliliğin fazla olmasını sağlayan etkenler şunlardır; İnsanlar, hayvanlar, bitkiler, kıtaların kayması, iklim değişikliği, toprağın elverişli olması gibi nedenlerden dolayı fazla olduğu görülmektedir.


c- Biyoçeşitliliği nasıl tanımlarsınız? Açıklayınız.


Cevap : Biyoçeşitliliği nasıl tanımlarsınız? Açıklayınız.

Biyoçeşitlilik; kara, deniz, diğer sucul ekosistemler ve parçası oldukları tüm diğer yaşam ortamları dâhil olmak üzere her türlü kaynaktan canlı organizmalar arasındaki farklılıklardır.

Ülkemizde bulunan bitki çeşitliliği özellikle dağlardaki bitkiler  erozyonu önlemektedir. Ayrıca bu bitkiler doğada olan hayvanlara ve insanlara beslenme ihtiyacı sağlamaktadırlar. Hayvan çeşitliliği beslenme, giyim, tıp alanında büyük önem taşımaktadır. Biyoçeşitlilik insanlar için büyük önem olan bir çeşitliliktir.


d- Bir ülke için biyoçeşitlilik neden önemlidir? Açıklayınız.


Cevap : Bir ülke için biyoçeşitlilik neden önemlidir? Açıklayınız.

Biyoçeşitlilik; kara, deniz, diğer sucul ekosistemler ve parçası oldukları tüm diğer yaşam ortamları dâhil olmak üzere her türlü kaynaktan canlı organizmalar arasındaki farklılıklardır. Her ülkenin kendine özgü biyoçeşitliliği vardır.

Ülkelerin kendi içlerinde biyoçeşitliliği olduğu zaman teknoloji ve tarım alanında gelişme yaşamasını da sağlamaktadır. Biyoçeşitlilik ile yani bitkilerin çeşitli ve çok olması, hayvanların çeşitli ve çok olması ülke ekonomisi açısından da büyük önem taşımaktadır. Bundan dolayıbir ülke için en önemli yada önemli olan konularda gelen sıralamalar da biyoçeşitliliğin yeri çok büyüktür.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 221 Cevapları


GÖSTER KENDİNİ 


Bilim insanları, ülkemizdeki bitki ve hayvan türlerinin yasam alanlarını gösteren bir harita hazırlamaktadırlar. Siz de onlara aşağıdaki çalışmayı yaparak yardım ediniz.

Soru : Aşağıda ülkemize özgü bitki ve hayvan türleri verilmiştir. Bu canlı türlerinin yaşadıkları bölgeleri araştırarak yukarıdaki Türkiye haritası üzerine işaretleyiniz.


Cevap :

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 217-218-219-220-221 Cevapları MEB Yayınları
“5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 221 Cevapları”

Soru : Siz de yaşadığınız bölgeye özgü canlıları araştırıp aşağıdaki boşluklara yazınız.


Cevap : Siz de yaşadığınız bölgeye özgü canlıları araştırıp yazınız.

Yaşadığımız ülkenin yani Türkiye’nin coğrafi özelliklerine göre yedi bölgeden oluşmaktadır. Her bölgede hava şartları, oluşan toprak çeşitleri farklılık göstermektedir. Bundan dolayı her bölgede yaşayan canlılarda farklılık göstermektedir. Her bölgenin kendine ait bitkileri, hayvanları azlık çokluk oranına göre bulunmaktadır. Benim yaşadığım bölge Akdeniz bölgesidir. Bu bölgede yaygın olarak görülen bitkiler;,

  • Pirinç
  • Pamuk
  • Tütün
  • Gül
  • Muz
  • Haşhaş
  • Zeytin
  • Üzüm
  • Ebemgüzeli
  • Yalancı havaciva
  • Likya lalesi
  • Likya orkidesi
  • Antalya orkidesi
  • Yapışkanotu

Hayvancılık ise kıyı kesimi olduğundan dolayı balıkçılık fazladır. Ayrıca küçükbaş hayvan olarak kıl keçisi önemli bir yere sahiptir.

İlgili Makaleler

Bir Yorum

  1. dünyada meydana gelen küresel ısınma iklim değişikliği nüfusun hızla artışı ve doğal çevreyi ciddi şekilde insanoğlundan kaynaklanan sebeplerden dolayı kirletilmesi ve yok olması gibi sebeplerle nesli tükenmiş birçok hayvanı günümüzde görebiliyoruz iklim şartlarına bağlı olarak birçok hayvan bulundukları ortamdan farklı ortamlara sürüklenmiş lerdir ayrıca iklim değişikliği sebebi ile birçok hayvan alışmış oldukları ortamlardan farklı ortamlarda yaşamak zorunda kaldıkları için daha fazla çoğu alamamış ve büyüyemem işlerdir günümüzde bu hayvanlar koruma altına alınarak nesillerinin tüketilmesine engel olmuştur

Bir yanıt yazın

İsim yerine takma isim yazabilir veya hiç isim yazmayabilirsiniz.