5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 212-213-214-215 Cevapları KOZA Yayınları
5.Sınıf Türkçe Ders Kitabı KOZA Yayınları 212-213-214-215 Sayfa Cevapları El Cezeri
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 212 Cevapları KOZA Yayınları
HAZIRLIK
1. Türk bilim insanlarından kimleri tanıyorsunuz? Bu bilim insanlarının yaptıkları çalışmalar hakkında bildiklerinizi açıklayınız.
Cevap: Canan Dağdeviren, Aziz Sancar ve Cahit Arf’ı tanıyorum. Canan Dağdeviren pilsiz çalışan kalp çipini icat etmiştir. Cahit Arf matematik konusu çok büyük gelişmeler sağlamıştır. Aziz Sancar İlk Türk biyologtur.
2. İlk robotu sizce kimler icat etmiştir? Böyle düşünmenizin nedeni nedir?
Cevap: İlk robotu bence Aziz Sancar bulmuştur. Biyolog olarak hastane ve ilaçlar üretimlerinde kullanılabilmesi için icat etmiş olabilir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 213 Cevapları KOZA Yayınları
1. ETKİNLİK
Metnin başlığından ve görselinden hareketle tahmin ettiğiniz metnin konusunu aşağıya yazınız. Metni dinledikten sonra tahmininizin doğruluğunu kontrol ediniz.
Cevap: Eski zamandan kalan önemli bir insanı görmekteyim.
2. ETKİNLİK
Metinle ilgili aklınıza takılan ya da önemli bulduğunuz yerleri not alınız. Notlarınızın kısa ve anlaşılır olmasına dikkat ediniz. Aklınıza takılan noktaları açıklığa kavuşturmak için arkadaşlarınıza sorunuz.
Cevap:
Robotik ilminin kurucusudur.
Termosu bile El Cezeri bulmuştur.
Yaptığı otomatik makineler günümüz mekanik ve sibernetik bilimlerin temel taşlarını oluşturur.
Yapılan ilk robotun batı literatüründe milattan önce 300 yıllarda Yunan matematçi Arkidas tarafından buharla çalışan güvercin olarak bilinmiştir.
Yaptığı bu icatlar 10’u Avrupa’nın farklı müzelerinde 5’i de Ayasofya ve Süleymaniye müzelerinde sergilenmektedir.
3. ETKİNLİK
Aşağıdaki anlamlarla kelimeleri eşleştiriniz. Ardından bu kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Cevap:
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 214 Cevapları KOZA Yayınları
4. ETKİNLİK
“El Cezerî” metnine farklı iki başlık belirleyiniz. Bu başlıkları ve başlıkları seçme nedenlerinizi yazınız.
Birinci başlık: Robotik Mucit
Bu başlığı seçme nedenim: Robotu bulduğu için bu başlığı seçtim.
İkinci başlık: Anadolu’nun Robotu
Bu başlığı seçme nedenim: Anadolu da yaşadığı için bu başlığı seçtim.
5. ETKİNLİK
Metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.
Metnin konusu: Metnin konusu El Cezeri’nin bulduğu icat.
Metnin ana fikri: İlk robotu El Cezeri bulmuştur. Ve bu buluşla hayatımızdaki bir çok kullandığımız aletleri geliştirmiştir.
6. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
1. El Cezerî kimdir?
Cevap: El Cezeri, ilk robotu bulan alimdir.
2. El Cezerî nerede yaşamıştır?
Cevap: Diyarbakır’da yaşarmış.
3. El Cezerî’nin yazmış olduğu kitapta ne tür bilgilere yer vermiştir?
Cevap: 50’den fazla cihazın kullanım esasları ve olanaklarını çizimle gösteren bir kitaptır.
4. El Cezerî hangi yılda ölmüştür?
Cevap: 1233 tarihinde vefat etmiştir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 215 Cevapları KOZA Yayınları
7. ETKİNLİK
Teknolojinin gelişmesiyle birlikte insansı robotlar günlük yaşantımızda büyük bir yer edinecek. Günümüzde robotlar konuşuyor, yürüyor, çeşitli işlerde bize yardım ediyor… “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız. Robot teknolojisinin hızlı gelişimi bize ne nasıl faydalar sağlayabilir? Robotların gelecekte insan hayatına ne tür etkileri olabilir? Arkadaşlarınızla konuşunuz. Konuşmalarınızda beden dilinizi etkili bir şekilde kullanınız.
Cevap: Robotlar hayatımızın bir çok noktasını kolaylaştırmıştır. Robot teknolojisinin hızlı gelişmesi üretimlerin hızlanmasında, hastanelerin gelişmesinde oldukça fayda sağlamaktadır. Bu da demek olur ki Ülkemizin de gelişmesini sağlamaktadır.
8. ETKİNLİK
Aşağıda verilen giriş bölümünden hareketle hikâyeyi tamamlayınız. Hikâyenize başlık koymayı unutmayınız. Hikâyenizi zaman, mekân, olay ve varlık kadrosu unsurlarına dikkat ederek yazınız. Hikâyenizi bitirdikten sonra arkadaşlarınıza okuyunuz.
Cevap: HEYECANLI BEKLEYİŞ
Herkes büyük bir heyecanla bekliyordu. Yücel, kapıdan gözüktüğünde alkışlar koptu. Yücel, yedi yıl sonunda insansı robot üzerindeki çalışmasını bitirmişti. Salonda herkes gözünü ona dikmiş, merakla ne diyeceğini bekliyordu.
Yücel, yavaşça öne ilerledi. Gözlerinin içi gülüyordu. Öğrencilerin dikkatini çekmek için ellerini kaldırarak sessizlik istedi. Salon sessizleşti ve Yücel, gözlerini öğrencilere dikerek konuşmaya başladı.
“Merhaba arkadaşlar! Bugün size çok özel bir icadımı tanıtmak istiyorum. Yedi yılın ardından insansı bir robot yapmayı başardım!” diye heyecanlı bir şekilde anlattı Yücel.
Öğrenciler heyecanla alkışladı ve merak içinde beklemeye başladılar. Yücel, robotunu tanıtmadan önce nasıl çalıştığını açıklamak istedi.
“Bu robot, basit komutları yerine getirebilen akıllı bir sistemle donatıldı. Ona bir şeyler söylediğinizde sizi dinliyor ve dediklerinize uygun olarak hareket ediyor. Ayrıca insana benzeyen bir vücuda sahip.
Yücel, robotun vücut özelliklerini anlatmaya devam etti. “Robotumun kolları, bacakları ve hatta parmakları bile insanınkine benziyor. Hareket kabiliyeti oldukça gelişmiş. Adeta bir insan gibi yürüyebilir, el sallayabilir ve nesneleri tutup bırakabilir.”