8. Sınıf Din Kültürü

8. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 39-40-41-42-43 Cevapları MEB Yayınları

Göster

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı 1. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları Sayfa 39, 40, 41, 42, 43


1. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları


A. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplayınız.


1. “Gerçekten biz, her şeyi bir ölçü ve dengede yarattık.” (Kamer suresi, 49. ayet.) ayetinden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.


Cevap : “Gerçekten biz, her şeyi bir ölçü ve dengede yarattık.” ayetinden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.
Gerek insana gerekse bütün dünyanın düzenine baktığım zaman mükemmel bir uyum ve denge görüyorum. İnsanın vücudundaki organların mükemmel bir sistem içerisinde oluşu,  hayvanların ve doğadaki bütün canlı cansız bütün varlıkların mükemmel bir uyum ve denge içerisinde hareket etmesi gibi mükemmel bir sistem tesadüf olamaz. Bu ayetten Allahu Taala‘nın mükemmel düzenini ve büyüklüğünü anlıyorum.


2. Özgürlük ve sorumluluk kavramları arasındaki ilişkiyi açıklayınız.


Cevap : Özgürlük ve sorumluluk kavramları arasındaki ilişkiyi açıklayınız.
Özgürlük insanın kendi arzu ve istekleri ile şahsi olatak hayatta yapmak istediği, başkalarının özgürlüğünü kısıtlamadan kendi gönlünce gerçekleştirdikleridir.
Fakat bu özgürlükleri yaparken insanın aynı zamanda sorumluluk sahibi olması da gerekir. Sorumluluk sahibi olan insanlar ancak kendi özgürlüklerini de elde edebilirler. Sorumluluk insanların yapmak zorunda oldukları yapmadıkları ceza aldıkları veya sonuçları kötü olarak neticelenen şeylere denir. Özgürlüğün sonucunda ise yapmadığınız bir şey karşısında ceza almazsınız. Çünkü özgürlük insanın kendi iradesi ile gerçekleşir. Özgürlük ve sorumluluk bu konuda birbirinden ayrıldığı kadar sorumluluk ve özgürlüğün kesiştiği yerlerde vardır.
Sorumlulukta mecburiyetten yaparken, özgürlükte bunlar serbestliğe dönüşür. Mesela gece geç saatte yüksek sesle müzik dinlememek, komşuya karşı sorumluluktan gerekmektedir. Her ne kadar müzik dinlemek sizin özgür hakkınız olsa da komşuyu rahatsız etmemek için yüksek sesle müzik dinlememek komşuluk haklarındandır.


3. Tevekkül ne demektir? Örnek vererek açıklayınız.


Cevap : Tevekkül ne demektir? Örnek vererek açıklayınız.
Tevekkül bir işte gerekli önlemler aldıktan sonra o işi Allah’a sığınarak ona bırakmak demektir. O her şeyi bilir hakkımızda hayırlısı gibi Allah’a iltica etmek demektir. Yani yapacağın bir işte her türlü çalışmayı ve tedbiri alıp gerisini Allah’ı hayrına bırakmaktır.
Örneğin bir dersten sınava gireceksin çok çalıştın sınava girdin cevapları yaptın gelecek notu bilmiyorsun burada Allah’a dua edip yüksek puan gelmesini istemek Tevekkül dür. Yani hiç ders çalışmayıp bilmediğin şeylerden sınava girip Allah tan dua edip yüksek puan gelsin demek ancak kendini kandırmaktır.
Bilmediğin bir şey den yüksek puan beklemek ancak hayalperest tembel insanların işidir, böyle tembel insanları ne kulu sever nede Allah çalış öğren yap gerisini Allah’a tevekkül et sana hayırlı olanı Allah elbet verir.


4. Sünnetullah nedir? Örnekler vererek açıklayınız.


Cevap : Sünnetullah nedir? Örnekler vererek açıklayınız.
Sünnetullah evrenin işleyişi ve düzeni için Allah tarafından belirlenmiş konulmuş yasalardır. Bu yasalar sayesinde yeryüzündeki canlılık devam etmektedir. Yasalar âdetullah adını da almaktadır. En basit ifadeyle tabiat yasaları diyebiliriz.

  • Suyun kaldırma kuvveti
  • Yağış türlerinin (yağmur, dolu, kar) oluşumu
  • Vücudumuzdaki sistemlerin birbiriyle uyum içinde çalışması
  • Gece ve gündüzün birbirini takip etmesi
  • Dünyanın belirli bir yörüngede dolanması
  • Isınan maddelerin genleşmesi
  • Kimyasal kanunlar (sabit oranlar kanunu, katlı oranlar kanunu)

5. Ömür ve ecel kavramları arasındaki ilişkiyi açıklayınız.


Cevap : Ömür ve ecel kavramları arasındaki ilişkiyi açıklayınız.
Dünyaya gelen tüm canlılar doğar yaşar ve ölürler bu Allah’ın kurduğu bir düzenidir. Her canlı ölümü tadar kimse sonsuz değildir bu dünyada herkes bir misafirdir önemli olan bu misafirlik süresince siz nasıl bir insan olarak yaşadınız varlığınız insanlığa ne  kattı iyi bir insan mıydın kalp kırdın mı can yaktın mı kul hakkı yedin mi dürüst güvenilir edepli birimiydin, doğru insanmışsın, herkese eşit olup, insanlara sevgiyi, saygıyı verebildin mi, işte ömür boyu senin nasıl anılacağın buna bağlıdır.
Bu dünya geçici bir dünya, önemli olan hayat bitipte geride kalanların aklında nasıl izler bıraktın işte bu önemli boşa geçmiş bir ömür mü yoksa insan biriktirmiş bir kul olarak mı  ölmek istersin ecelin  doluya bu dünyadan göçtüğünde ne iyi insandı dedirtmek bu dünyada boş ömür geçirmemiş boşa yaşamadığını gösterir.


B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


1. Özgürlük, zorlama olmadan insanın kendi iradesine dayanarak karar vermesi ve buna göre davranmasıdır. Sorumluluk ise verdiği kararlardan sonra ortaya çıkan durumların sonuçlarını üstlenmesidir. İnsan aklı ve iradesi sebebiyle tercihlerinde özgürdür ve bu tercihler sonucu ortaya çıkan durumlardan da sorumludur.

Yukarıda verilen bilgiye göre aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


A) Sorumluluk, ceza ya da ödül gerektirir.
B) İnsan, akıllı ve irade sahibi bir varlıktır.
C) İnsan, kötü davranışları kendi özgür iradesiyle yapmaz.
D) İnsan, tercih ettiği davranışlardan sorumludur.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları


2. Derslerine çok iyi çalışan ve sınavlarda oldukça başarılı olan Halil İbrahim, “Fen Lisesi’ne gidebilecek misin?” diye soranlara “Allah’ın (c.c.) izniyle” diye cevap veriyordu.

Halil İbrahim’in bu tavrı aşağıdaki kavramlardan hangisi ile açıklanabilir?


A) Tefekkür
B) Tevekkül
C) Teessür
D) Teşekkür


3. “Sizden herhangi birinizin sırtına bir bağ odun yüklenip satması, dilenmesinden hayırlıdır.” (Müslim, Zekat, 110.)

Hz. Peygamberin yukarıdaki sözünde bize anlatmak istediği ana konu nedir?


A) Zengin olmak için kazanmak.
B) Kumar türü oyunları oynayarak kazanmak.
C) Dilencilik yaparak kazanmak.
D) Emek sarf ederek helal rızık kazanmak.


4. I- Akıl insanı diğer canlılardan farklı kılar.
II- Özgürce seçimlerinden dolayı insan sorumlu olmaz.
III- Yaptıklarından dünyada ve ahirette sorumludur.

İnsan ile ilgili olarak yukarıdakilerden hangileri doğrudur?


A) Yalnız I B) I ve II C) I ve III D) Yalnız III


5. Mekkeli müşriklerin baskılarının arttığı bir dönemde, Medineli bir heyetle Mekke’de görüşmenin tehlikeli olacağını düşünen Hz. Peygamber, Mekke’nin dışında Akabe denilen bir vadide bir araya gelmiştir. Hicret yoluna çıkarken Allah’a (c.c.) tevekkül ederek gerekli tedbirleri almayı ihmal etmemiştir. Medine’yi kuşatmaya gelen müşriklere karşı şehri korumak için hendekler kazdırarak önlem almıştır.

Aşağıdakilerden hangisi yukarıdaki metnin vermek istediği temel düşünceyi ifade eder?


A) Hz. Peygamberin hayatında hicretin önemi büyüktür.
B) Hz. Peygamber Medineli bir heyetle görüşmüştür.
C) Hz. Peygamber müşriklerle mücadele etmiştir.
D) Hz. Peygamber yaptığı işlerde tedbirli davranmıştır.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları


6. İrade bir şeyi yapıp yapmamaya karar verme gücüdür. İnsan iradesi sınırlı iken Yüce Allah’ın iradesi sonsuz ve sınırsızdır. Onun isteyip de yapamayacağı hiçbir şey yoktur ve tüm iradelerin üstündedir.

Verilen metne göre Allah’ın (c.c.) sonsuz ve sınırsız olan iradesini ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?


A) Cüzî irade B) Tevekkül C) Küllî irade D) Rezzak


7.  Madde ve enerjinin oluşumu, yapısı, hareketi, değişimi ve maddeler arası ilişkilerle ilgili yasalardır. Allah’ın (c.c.) koyduğu bu yasalar evrenseldir. 
Canlıların doğması, gelişmesi ve üremesi gibi olaylar bu yasalar kapsamında değerlendirilir. Yüce Allah (c.c.) bitki, hayvan ve insanların yapı ve işlevlerini bu yasalara bağlı kılmıştır.

Soru işaretiyle gösterilen bölümlere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?


A) Biyolojik yasalar – Toplumsal yasalar
B) Fiziksel yasalar – Biyolojik yasalar
C) Fiziksel yasalar – Toplumsal yasalar
D) Toplumsal yasalar – Biyolojik yasalar


8. Allah’ın (c.c.) canlılar için yarattığı bütün nimetlere verilen addır. Yediklerimiz, içtiklerimiz, giydiklerimiz, bilgi, hikmet, teneffüs ettiğimiz hava yani kısaca maddi ve manevi bütün ihtiyaçlar bu kapsamda değerlendirilir.

Tanımı verilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?


A) Rızık B) İrade C) Ömür D) Kaza


C. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri verilen kelimelerden uygun olanıyla doldurunuz.


(ecel, sünnetullah, ömür, rızık, Ayet el-Kürsi)


  1. Allah’ın (c.c.) tabiatı yaratıp devam ettirmek ve toplum hayatını düzenlemek üzere koyduğu kanunlara sünnetullah denir.
  2. Hayat, yaşama, yaşayış anlamlarına gelir. İnsanın doğumundan ölümüne kadar geçen zamana ömür denir.
  3. İnsan ve diğer canlıların beslenip yaşayabilmeleri için yedikleri, içtikleri ve faydalandıkları her şeye rızık denir.
  4. Bakara suresinin 255. ayetidir. Yüce Allah’ın eşsiz sıfatlarının ve gücünün anlatıldığı ayete Ayet el-Kürsi denir.

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 42 Cevapları


Aşağıdaki soruları cevaplayarak bulmacayı çözünüz.


Soldan Sağa


  • 3. “Yaratmış olduğu tüm canlıların hava, su başta olmak üzere tüm ihtiyaçlarını karşılayan, onların yeme, içme, mal mülk edinmelerini sağlayan, akıl fikir verip vahiy göndermek suretiyle onları destekleyen, her türlü rızkı sürekli veren.” anlamında Allah’ın esmâ-i hüsnâsından biri. ( Rezzak )
  • 4. Allah’ın (c.c.) sonsuz ilmi ve kudretiyle başlangıçtan sona kadar evrende olacak olan her şeyi programlaması. ( Kader )
  • 7. İnsanın, yapacağı işlerde kendisine düşen görevleri yapıp her türlü tedbiri aldıktan, yeterli ve gerekli çalışmaları en güzel biçimde yerine getirdikten sonra sonucu Allah’tan (c.c.) beklemesi. ( Tevekkül )
  • 9. Bir işin yapılması için harcanan beden ve kafa gücü. ( Emek )
  • 12. İnanma, tasdik etme. ( İman )
  • 13. Kişinin kendi davranışlarını veya kendi yetki alanına giren herhangi bir olayın sonuçlarını üstlenmesi, mesuliyet. ( Sorumluluk )
  • 14. Allah’ın (c.c.) evren ve evrenin içindeki canlı cansız tüm varlıklar ile ilgili koyduğu kurallar, değişmez yasalar, adetullah. ( Sünnetullah )
  • 15. İnsana Allah (c.c.) tarafından verilen sınırlı özgürlük, tercih etme kabiliyeti. ( Cüzi irade )

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları


Yukarıdan Aşağıya


  • 1. Allah’ın (c.c.), kulları için belirlemiş olduğu şeylerin zamanı ve yeri gelince tek tek yürürlüğe konması, uygulanıp gerçekleşmesi. ( Kaza )
  • 2. Seçme, tercih etme, isteme, dileme, arzu etme, meyletme, karar verme. Aklın düşünüp karar vermesi, yapılması veya yapılmaması eşit olan çeşitli davranışlardan birini beğenip tercih etmesi. ( irade )
  • 3. İnsan ve diğer canlıların beslenip yaşayabilmeleri için yedikleri, içtikleri ve faydalandıkları her şey. ( Rızık )
  • 5. “Allah’ın (c.c.) istediğini istediği gibi dilemesi ve seçmesi” anlamında Allah’ın (c.c.) mutlak ve sınırsız iradesi. ( Külli irade )
  • 6. Allah’ın (c.c.) yaratmış olduğu bütün varlıklar, kainat. ( Evren )
  • 8. Hayat, yaşama, yaşayış. İnsanın doğumundan ölümüne kadar geçen zaman. ( Ömür )
  • 10. Süre, belirlenmiş vakit. Ölüm için belirlenen ve takdir edilen zaman. ( Ecel  )
  • 11. Düşünme, anlama ve kavrama gücü. ( Akıl )

İlgili Makaleler

Bir Yorum

  1. Çevremize şöyle bir baktığımız zaman biz insanlar zaten başlıca mucizelerim örneği iyiyiz. Mevsimlerin oluşumu gece ve gündüzün oluşumu bitkilerin büyüyerek meyve ve dal vermesi hayvanların çoğalması nesillerini sürdürebilmesi yeryüzünde gözlemlenebilen mucizelerdir. Ayrıca canlıların bir yaşam döngüsü olan doğum ve ölüm de Allahu Teala’nın göstermiş olduğu en güzel mucizeleri arasında yer almaktadır. Dünyaya gönder gönderilmiş sebebimiz Allahu Teala’nın vermiş olduğu nimetleri şükrederek Allahu Teala ibadetlerimizi eksiksiz bir şekilde yapmak ve ahiret inancımızı tam bir şekilde yerine getirerek ibadetlerimizi ve hayır larımızı ahiret günü için yapmaktır.

Bir yanıt yazın

İsim yerine takma isim yazabilir veya hiç isim yazmayabilirsiniz.